Sunday, June 8, 2008

Kronologi Ummat Islam setelah kejatuhan khalifah

Dalam Al-quran telah disebutkan dalam surah Al-baqarah ayat 120:
"Dan sesungguhnya tidak sekali-kali akan redha kaum yahudi dan nasrani (kepada kamu) sehingga kamu mengikut ajaran mereka"
Daripada ayat ini jelas dinyatakan oleh Allah bahawa kaum kuffar yahudi dan nasrani tidak akan berhenti memerangi ummat islam sehingga kita mengikut apa segala ajaran mereka. Perkara ini bukan ditegaskan oleh Allah kepada ummat islam yang hidup dizaman penurunan Al-Quran sahaja, bukan dizaman Rasulullah masih hidup tetapi adalah peringatan kepada seluruh ummat Islam hingga keakhir zaman... AL-Quran tidak diturunkan kepada para sahabat Rasulullah dan baginda sahaja, tetapi, Allah telah mengatakan bahawa Al-Quran ini adalah petunjuk dan mukjizat yang akan kekal sehingga akhir zaman. Oleh itu kita tidak sepatutnya mengambil ringan segala apa yang telah dinyatakan dalam al-Quran dengan menganggap Al-Quran itu hanya untuk ummat terdahulu, jika kita adalah golongan itu maka binasalah kita dan akan sesat sampai bila-bila...nau'zubillahiminzalik......
Seperti yang telah dinyatakan Oleh Rasulullah:
"Telah aku tinggalkan kepadamu dua perkara, kamu tidak akan sesat selamanya selagi kamu berpegang kepada keduanya, kitab Allah dan sunnah pengajaranku"
dari itu renungkan dan fikirkan dengan hati, apa yang telah difirmankan oleh Allah dalam kitabNya dan disabdakan olah Rasulullah serta segala perbuatannya, agar kita menjadi ummat yang berada dijalan yang lurus dan diruang yang haq. Tapi adakah kita sedar bahawa manusia sekarang lebih cenderung untuk berada diantara yang haq dengan yang batil, dengan alasan bahawa kita berwashotiah (padahal sebenarnya tidak tahu apa erti sebenar disebaliknya). Lihat sahaja situasi sekarang, ramai yang tidak kisah berada dalam situasi kita diperintah dan dikuasai oleh golongan yang bukan berpegang pada Islam, kita tidak kisah berada diluar sistem Islam dan syariat Islam, tapi yang penting hidup aman damai, makan pakai cukup dan dapat solat lima waktu selama beberapa minit, itu sudah memadai walaupun diri dan fikiran dikuasi oleh orang-orang yang tidak sepatutnya. Apa yang ummat Islam sekarang faham tentang Islam adalah hanyalah solat, puasa, zakat dan kalau mampu, tunaikan haji, itu pun dijalankan sambil lewa sahaja. Tapi adakah mereka prihatin, nasib saudara-saudara Islam yang lain?saudara di Takbai, di Palestin, dan merata-rata tempat lagi, adakah mereka cakna akan maruah Islam yang dikoyak-koyak oleh kafir terlaknat? adakah mereka faham bahawa Islam adalah agama yang sepatutnya menjadi rujukan semua bangsa? Tidak, mereka belum nampak, bahkan mereka hanyut dengan rasa diri sudah soleh hanya dengan solat 5 waktu.

Bangkitlah
Wahai saudara seIslamku sekalian, sedarlah kalian bahawa kerja kita tidak hanya cukup menjalankan 5 rukun Iman, tidak sempurna hanya diri sahaja yang soleh....tapi membiarkan ummat Islam lain setiap hari mengumpul batu untuk mempertahankan diri, melihat sambil lewa anak gadis Islam berpeluk-pelukan dan menutup mata melihat maksiat menjalar-jalar ke segenap kawasan. Sedarlah kerja kita lebih dari itu. Kerja kita adalah sama-sama berjuang bersungguh-sungguh dengan jiwa dan harta untuk mengembalikan kembali kegemilangan Islam yang suatu ketika dulu pernah menerangi seluruh jagat. Ya..Memang benar Allah telah menjanjikan akan kemenangan Islam suatu hari nanti, tapi adakah kita hanya ingin menjadi pemerhati diluar padang sahaja, menanti saat pasukan yang sedang bermain dipadang menjaringkan gol, tapi apa yang pasti, pemerhati tidak akan merasa betapa manisnya dan bahgianya apabila gol berjaya dijaringkan. Oleh itu jangan tunggu dan lihat, tapi sama-sama bangkit menyumbang tanaga dan segalanya untuk mencapai kemenangan yang telah dijanjikan.




1 comment:

anak Alias(aus) said...

bila nk sambung ni....lamenye was not well....